Persbericht over het GEN-project
Het standpunt van 1630LKB
Sinds 2017 ligt het project voor de uitbreiding van het GEN-netwerk in de gemeente Linkebeek stil wegens meningsverschillen tussen de spoorweginstanties en de gemeente.
In 2020 voorzag het project nog de aanleg van vier sporen over heel de gemeente Linkebeek, met de mogelijke opheffing van spoorweghaltes, met name die van Linkebeek en Holleken. Op dat moment steunde de meerderheid van de gemeente het project in grote lijnen, hoewel ze bepaalde bedenkingen had bij de ecologische en sociale gevolgen ervan.
Het lokale bewonerscomité (dat ongeveer 150 mensen vertegenwoordigt) benaderde de gemeente meermaals om overlegvergaderingen te organiseren en duidelijke informatie te krijgen over de voortgang van het project, maar zonder succes.
De dialoog bleef steken tot 2023, toen Damien Thiéry (1630LKB) het initiatief nam om gesprekken op gang te brengen tussen de verschillende belanghebbenden. Hij zorgde voor ontmoetingen met belangrijke spelers zoals de Vlaamse Minister van Ruimtelijke Ordening, Zuhal Demir, Infrabel en Tuc Rail. Het doel van deze gesprekken was om alternatieven voor de vier rijstroken te onderzoeken en tegelijk tegemoet te komen aan de mobiliteitsbehoeften van de regio.
Tegelijkertijd, en op voorstel van Damien Thiéry, werd een studie overwogen met de Zwitserse firma SMA und Partner AG om te bepalen of de aanleg van vier sporen technisch onontbeerlijk was voor het GEN-project. De studie werd uiteindelijk echter verworpen door het kabinet van de federale minister van Mobiliteit. De vastberadenheid van Damien Thiéry, in overleg met het buurtcomité, bracht Infrabel en Tuc Rail terug aan de onderhandelingstafel. Deze gesprekken leidden tot een eerste voorstel dat voorziet in vier sporen vanaf Sint-Genesius-Rode, gevolgd door twee sporen tot Moensberg.
Tuc Rail opperde onlangs de mogelijkheid om de stations Linkebeek en Moensberg samen te voegen. Hoewel er nog geen beslissing is genomen, hangt dit al lange tijd in de lucht vanwege de nabijheid van de twee stations. Er is geen verband tussen het behoud van de twee sporen en de mogelijke samenvoeging van de stations; het is de korte afstand tussen beide (ongeveer 500 m) die deze beslissing zou rechtvaardigen.
Indien nodig zullen we onderhandelen over een aangepaste toegang voor voetgangers, fietsers en auto’s tussen Linkebeek en Moensberg, en een garantie voor een maximale dienstverlening in station Holleken. Deze aanpak is enkel mogelijk via een constructieve dialoog.
1630LKB’s voorstellen:
- Beperking van de 4 sporen: Wij stellen voor om de 4 sporen in station Holleken te beperken, door het door Tuc Rail voorgestelde alternatief grondig te bestuderen.
- De impact van de werken tot een minimum beperken: We zullen ervoor zorgen dat de lokale gemeenschap zo weinig mogelijk hinder ondervindt van de werken.
- Het milieu beschermen: De vermindering van de milieu-impact van het project is een prioriteit, evenals het beperken van geluidsoverlast, trillingen en visuele vervuiling.
- Behoud van de stations: We zullen strijden voor het behoud van de stations in Linkebeek en Holleken, terwijl we pleiten om een verhoging van het aantal treinen in Holleken.
- Aanleg van een fietspad: Wij steunen de aanleg van een fietspad zonder extra grondinname of onteigening, in een poging het doorgaande verkeer te verminderen.
- Open onderhandelingen: Zonder onze tussenkomst zou er geen alternatief zijn overwogen voor de vier rijstroken en het schrappen van de haltes bij het station van Linkebeek. In tegenstelling tot wat er is gezegd, willen wij verder onderhandelen, iets wat niet voor alle kandidaten op de LB-lijst geldt.
- Transparantie: Wij streven naar volledige en voortdurende transparantie met de bevolking en zullen ervoor zorgen dat beslissingen in overleg worden genomen.
Stilstand en ontslag zijn geen 1630LKB!
1630LKB zal zich blijven inzetten om ervoor te zorgen dat dit project, dat van regionaal belang is, wordt uitgevoerd met respect voor het milieu en de omwonenden, en door constructief overleg te bevorderen. We zijn ervan overtuigd dat dit project moet doorgaan, en dat de tijd in ons voordeel werkt.